


Algemene voorwaarden en privacy
Sinds 2018 geldt de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze wet regels binnen de EU de de gegevensverwerking. Dit betekent bijvoorbeeld dat uw toestemming voor verschillende dingen wordt gevraagd.
Tevens beschikt de praktijk over een privacyverklaring (o.b.v. de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens). Deze kunt u schriftelijk of per email ontvangen. Stuurt u daarvoor een mailtje naar info@cpontdek.nl.
Klachtenportaal Zorg en beroepsvereniging Adiona
De praktijk voldoet aan de wet WKGGZ (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg). Onderdeel daarvan is deelname aan het klachtenportaal ZORG. Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen. Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.
Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op. Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.

Coachpraktijk Ontdek is aangesloten bij Stichting Adiona. Dé beroepsorganisatie voor professionals binnen de vakgebieden kindercoaching, jongerencoaching en gezinscoaching.
Een breed draagvlak van het vak in de maatschappij én continue professionalisering wordt hierdoor mogelijk. Samen met de beroepsorganisatie streef ik ernaar om kinder-, jongeren- en gezinscoaching stevig op de kaart te zetten. Op inhoud, in samenwerkingen en in de keten met andere professionals.
Wil je meer weten over de beroepsvereniging? Kijk dan op www.adiona.nl
Vergoedingen en doorverwijzingen
In Nederland heb je de mogelijkheid om vrij te kiezen voor de inkoop van ‘coachzorg’ voor jezelf en/of je kind. In enkele gevallen is het mogelijk om deze zorg vergoed te krijgen door de gemeente of de zorgverzekering.
Graag wil ik aandacht vestigen op de keuzemogelijkheid. Steeds meer gemeenten en verzekeringen werken namelijk samen met een beperkt aantal aanbieders van zorg. Dit doen zij om de kosten zo laag mogelijk te houden. Alle begrip hiervoor, gezien de steeds stijgende kosten. De keuzevrijheid voor ouders wordt hiermee echter ingeperkt. Ook de ruimte voor maatwerk kan hierdoor mogelijk in het geding komen. Dat is vaak duurder in uitvoering.
Wanneer de hulp die je inkoopt vergoed wordt, moet deze voldoen aan diverse administratieve eisen. Heel belangrijk! Hulpverlening dient namelijk in kwaliteit en zorgvuldigheid te worden uitgevoerd. Een onderdeel daarvan is het bepalen van je trajectdoel. Echter, soms komt het gaandeweg een proces voor dat de doelen bijgesteld moeten worden of dat er een onderliggende kwestie aangepakt moet worden. Soms blijkt dit niet in het afgesproken pakketje te passen. In een ‘vrije inkoop’-setting is hierin meer flexibiliteit.
De gecontracteerde aanbieders ontvangen veel doorverwijzingen van gemeenten, huisartsen, CJG enzovoorts. Fijn, want ze weten dat de zorg voldoet aan de eisen. Helaas leidt dat ook tot wachtlijsten. Soms zelfs dat je maanden moet wachten. En dat is zonde, want wachten zorgt vaak niet voor een verbetering. De wachtlijsten bij particuliere aanbieders zijn meestal korter of zelfs niet aanwezig. Natuurlijk is het wel van belang om te kijken of de aanbieder goed is opgeleid, is aangesloten bij een kwaliteitsregister of beroepsvereniging en jouw belangen goed behartigt!
Tot slot toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het grootste effect van coaching en therapie niet de methode is, maar de omstandigheden van de cliënt én de relatie tussen cliënt en coach/therapeut. Juist daarom is het dus van belang die hulpverlener te kiezen waarbij je je veilig en vertrouwd voelt.
Ik begrijp het als je naar aanleiding van de informatie op deze pagina vragen hebt. Neem dan ook gerust contact op, voor vragen of meer informatie.
