Je bent niet de Labubu die je bezit

Deze vakantie werd ik geconfronteerd met… de Labubu. Een grijnzend monstertje dat eruitziet alsof het je ’s nachts komt halen, maar blijkbaar je status verhoogt. In Azië al jaren een hit, nu ook in Europa een hype. En nee, ik heb er geen gekocht. Als moeder van drie flinke puberjongens blijft die investering me gelukkig bespaard.

Maar Labubu leeft. In mijn gezin vooral in de vorm van vragen. Waarom wil iedereen dit? Waarom is dit eng lachende ding ineens beroemd? En eerlijk is eerlijk: ik hoorde het woord “Labubu” deze zomer vaker dan “ijsje”. Vaak in combinatie met grote geldbedragen en beroemdheden. De enige die er écht beter van wordt? Pop Mart.

Dus ging mijn brein aan. Wat als al die geniale marketeers en influencers hun superpowers eens inzetten voor iets nuttigs? Stel je voor: moestuinieren wordt the next big thing. Buitenspelen? Supercool. Een spelletje doen met eenzame ouderen? Statussymbool. Dan hoor je er pas écht bij.

Wie weet krijgen we die kids dan ook zo gek om de vaatwasser in te ruimen, de stofzuiger aan te raken en de hond uit te laten. Oh wacht… dit kunnen we schrappen. Dat is mijn moederbrein dat aan wishful thinking doet 😅.

Lieve ouders, laat je niet gek maken door de Labubu-rage. Zonder Labubu is je kind minstens zo cool (of stiekem nóg cooler) dan de rest van de wereld.